Adobe
MT5/MT4 Symbol:#ADOBE |
Instrument:ADOBE INC |
Country:US |
Currency:USD |
Exchange:NASDAQ |
Trading Hours (GMT):14:30-20:59 |
Handel in Adobe-aandelen
Adobe Inc., met hoofdkantoor in San Jose, Californië, werd in 1982 opgericht door John Warnock en Charles Geschke. De naam ‘Adobe’ was een verwijzing naar Adobe Creek; een 23,2 kilometer lange stroom die achter het huis van Warnock in Los Altos, Californië liep. Adobe werd oorspronkelijk opgericht in oktober 1983 in Californië, en later, in mei 1997, werd het opnieuw opgenomen in Delaware als Adobe Systems Inc. Adobe hield zijn beursintroductie op 20 augustus 1986, noteerde op NASDAQ en handelde onder de ticker ADBE. Het aandeel maakt deel uit van de technologiesector, in de software-industrie, onder de subsector Applicatiesoftware. Adobe begon als louter een technologieleverancier, maar is in 2019 uitgegroeid tot een van de meest herkenbare namen in de softwareontwikkelingsindustrie. Het bedrijf is actief in drie belangrijke bedrijfssegmenten: Digitale Media, Digitale Ervaring en Publishing.
Het Digital Media-segment biedt creatieve ontwerptools en -bronnen die individuen en bedrijven kunnen gebruiken bij het creëren, publiceren of promoten van verschillende vormen van digitale inhoud. Het Digital Experience-segment biedt verschillende oplossingen die een efficiënte creatie, beheer, uitvoering en optimalisatie van digitale reclame- en marketingstrategieën mogelijk maken. Het uitgeverssegment biedt nicheoplossingen en oudere producten op gebieden als high-end printen, technisch printen en eLearning-diensten.
Fusies en overnames
Adobe bracht een revolutie teweeg in de print- en ontwerpindustrie en domineerde deze door de jaren heen. Het bedrijf heeft er altijd naar gestreefd de sector te leiden of op zijn minst te volgen; en het is erin geslaagd dit te doen door een actieve portefeuille in stand te houden door strategische directe en indirecte overnames te doen.
Adobe heeft in zijn geschiedenis meer dan 54 overnames gedaan, met recente opmerkelijke deals zoals:
- Omniture ($1,8 miljard), een online marketing- en webanalysebedrijf;
- Neolane ($600 miljoen), een aanbieder van conversatiemarketingtechnologie;
- TubeMogul ($540 miljoen), een onderneming voor digitale branding;
- Magento Commerce ($1,7 miljard), een open-source modern cloud-commerceplatform;
- en Marketo ($4,8 miljard), een leverancier van marketingautomatiseringssoftware.
Adobe Stock-geschiedenis
Sinds de beursgang van Adobe zijn de aandelen als volgt gesplitst: 2-voor-1 op 23 november 1988; 2-uit-1 op 11 augustus 1993; 2-uit-1 op 27 oktober 1999; 2-uit-1 op 25 oktober 2000; en ten slotte 2-voor-1 op 24 mei 2005. Adobe-aandelen hebben in hun hele geschiedenis een algemeen positief traject afgelegd. Aanvankelijk vertoonde de koers een zijwaartse trend tijdens de eerste handelsdagen, onder de voor de splitsing gecorrigeerde prijs van $10 per aandeel. De technologische hausse rond de millenniumwisseling zorgde voor rugwind die de aandelen in maart 2000 naar een hoogtepunt van ongeveer $40 duwde. Het daaropvolgende uiteenspatten van de technologiezeepbel dreef het aandeel naar een dieptepunt van circa $8 in augustus 2002. Het aandeel werd vervolgens hoger en slaagde erin om bereikte een piek van circa $45 in november 2007, voordat de Grote Recessie van 2008 een daling teweegbracht naar circa $16 in maart 2009. Sindsdien is de koers van het aandeel gestegen en is het erin geslaagd zijn hoogste punt ooit van $313 in juli 2019 te noteren, voordat het weer lager werd. zal in oktober 2019 worden verhandeld tegen circa $265, met een marktkapitalisatie van $130 miljard.
Adobe-dividenden
Adobe begon in 1989 met het uitkeren van kwartaaldividenden toen het $ 0,04 per aandeel uitbetaalde. Het dividendbedrag steeg tot een hoogtepunt van $0,1 per aandeel in 1993, voordat het in 2005 daalde tot slechts $0,0125, toen Adobe helemaal stopte met het betalen van contante dividenden. Een deel van de reden dat de gigantische softwareontwikkelaar de uitbetaling van dividenden afschafte, waren de daarmee gepaard gaande administratieve kosten en inspanningen van het proces, evenals de noodzaak om groeimogelijkheden te verkennen met behulp van de beschikbare vrije kasstroom. Hoewel dividenden een deel van de totale vermogenswinst voor een belegger uitmaken, betekent het ontbreken daarvan niet dat er sprake is van een slecht aandeel. Bedrijven die geen dividend uitkeren, gebruiken de vrije kasstroom doorgaans om agressieve groeimogelijkheden te financieren en de schulden terug te dringen. Dit leidt in de loop van de tijd tot een aanzienlijke groei van de aandelenwaarderingen, vergeleken met dividendbetalende bedrijven. In het geval van Adobe handelde het aandeel rond de $30 toen het bedrijf stopte met het uitkeren van dividenden, en het bedrijf drukte zijn aandelenkoersen hoog tegen een prijs die in oktober 2019 bijna vertienvoudigd was.
Handelen in Adobe-aandelen
Adobe is al jaren een favoriet op Wall Street vanwege de schijnbaar eeuwige groei. Toch moet u bij het handelen in aandelen rekening houden met het volgende:
Prestaties van de concurrent
Adobe wordt geconfronteerd met verschillende soorten concurrentie in de verschillende operationele segmenten. Het heeft de grafische en creatieve ontwerpscene gedomineerd, maar in al zijn verschillende bedrijfssegmenten wordt het geconfronteerd met verschillende soorten concurrenten, zoals onder meer Corel, Foxit, Google, Microsoft, Oracle en CyberLink. Het is belangrijk om de prestaties van deze bedrijven in de specifieke nichemarkten waarin Adobe actief is, te volgen.
Uitrol van nieuwe producten/diensten
De opkomst van Adobe aan de top is te danken aan belangrijke nieuwe productlanceringen in zijn geschiedenis, zoals PostScript, PDF en Photoshop. Nu het bedrijf in meer nichegebieden actief is, is het belangrijk om op te letten voor nieuwe producten of dienstenuitrol. Nieuwe baanbrekende producten van Adobe kunnen enorme koersstijgingen op de aandelen teweegbrengen. Maar als beleggers het product negatief beoordelen of als een concurrent het bedrijf verslaat bij een dergelijke lancering, kunnen de aandelen enorme tegenwind krijgen.
Periodieke inkomstenrapporten
Het fiscale jaar van Adobe loopt van december tot november en het bedrijf publiceert driemaandelijkse winstrapporten waarmee investeerders de gezondheid van het bedrijf kunnen beoordelen. De belangrijkste cijfers waar u op moet letten zijn de omzetgroei, de operationele marge en de cashflow. In februari 2019 maakte het bedrijf de overstap van het aanbieden van eenmalige licenties naar het in rekening brengen van periodieke abonnementsgelden. Dit heeft voorspelbaar een positieve impact gehad op de inkomsten, maar het heeft ook een aantal bijkomende kosten voor het beheer van een groot abonneebestand doen stijgen.
Rechtszaken en publieke protesten
Hoewel Adobe in de eerste plaats een softwarebedrijf is, bedient het de wereldmarkt en staat het bedrijf op het punt te stuiten op enkele juridische of publieke protesten die een impact kunnen hebben op de aandelenkoers. Recente incidenten waarmee Adobe te maken kreeg, zijn onder meer een petitie tegen ‘oneerlijke prijzen’ die in 2013 werd gepubliceerd en ondertekend door 10.000 Europese klanten, die meer dan $1.000 meer betaalden voor diensten vergeleken met hun Amerikaanse tegenhangers, en een antitrustzaak uit 2011 door een groep van 5.000 Freehand grafische ontwerpers.
AvaTrade MT5 Adobe-aandelenhandelsinformatie
- MT5-symbool: #ADOBE
- Handelstijd: maandag – vrijdag 13:00 – 19:59 Londense tijd GMT
- Land: VS
- Munt: USD
- Beurs: NASDAQ
- Typische spread: 0,13%
- Minimale handelsgrootte: 0,1
Waarom handelen in Adobe op het AvaTrade MT5-platform
Adobe-aandelen zijn beschikbaar voor handel op het geavanceerde MT5-handelsplatform van AvaTrade. Dit is de reden waarom u zou moeten overwegen om in Adobe en andere financiële activa te handelen op MetaTrader 5:
Ruime keuze aan activa
MetaTrader 5 is speciaal ontworpen om meerdere soorten financiële activa te huisvesten. Op het MT5-platform van AvaTrade kunt u een ruime keuze aan activa verhandelen, waaronder forexparen zoals de EURUSD; aandelen zoals Adobe; grondstoffen zoals goud en ruwe olie; Indices zoals de Dow Jones; toekomst; obligaties en ETF’s.Meerdere ordertypen beschikbaar
Er zijn meerdere activa beschikbaar om te handelen op AvaTrade’s MT5, maar er zijn ook flexibele ordertypes die ervoor zorgen dat u op innovatieve manieren kunt speculeren op de prijzen van uw favoriete activa om uw handelskosten te beperken en uw winst te beschermen. Naast koop-/verkoopmarktorders kunt u handelen in de volgende zes openstaande ordertypen: koopstop, verkoopstop, kooplimiet, verkooplimiet, koopstoplimiet en verkoopstoplimiet.Uitgebreide en effectieve analysehulpmiddelen
Het uitvoeren van prijsanalyses van uw geselecteerde activa is de basis voor het identificeren van lucratieve handelsmogelijkheden op de markt. Er zijn talloze handelsinstrumenten en bronnen rechtstreeks beschikbaar via het AvaTrade MT5-platform, die handelaren helpen hun technische en fundamentele analyses aanzienlijk te verbeteren. Technische analisten kunnen een onbeperkt aantal grafieken toevoegen aan hun handelsgebieden en profiteren van 21 tijdframes, 38 technische indicatoren en 44 grafische objecten. Van hun kant zullen fundamentele analisten genieten van de integratie van een Financial News-widget die relevant economisch nieuws van topsites streamt, evenals van de Economische Kalender die helpt bij het volgen van belangrijke economische en politieke gebeurtenissen die waarschijnlijk van invloed zullen zijn op de prijsbewegingen van verschillende financiële activa.Handelsstrategieën – Hedging en verrekening toegestaan
Zowel hedging als netting zijn toegestaan op het AvaTrade MT5-platform. Met hedging kunnen handelaren hun risico’s beheersen door meerdere tegengestelde handelsposities op hetzelfde activum te openen, zoals het openen van zowel koop- als verkooptransacties op Adobe. Netting staat slechts één handelspositie op een individueel actief toe, terwijl daaropvolgende transacties alleen zijn toegestaan wanneer de transactie wordt verhoogd, verlaagd, beëindigd of gesloten. Met deze veelzijdigheid kunnen MT5-handelaren tijdens hun handelsactiviteiten op elk moment hun risico’s onder controle houden.De voordelen van handelen met hefboomwerking
Adobe kan op het AvaTrade MT5-platform worden verhandeld met een hefboomwerking van maximaal . De minimale handelsgrootte van 0,1 lot betekent ook dat u zeer minimale bedragen kunt inzetten en blootstelling aan enorme winsten kunt verkrijgen wanneer u speculeert op de beweging van de aandelenkoersen van Adobe. Op andere activaklassen, zoals forexparen, biedt AvaTrade een hefboomwerking tot .
Adobe FAQ
- Waarom zou ik Adobe-aandelen verhandelen?
Adobe is een belangrijke speler op het gebied van bedrijfssoftware, maar ook een leider op het gebied van digitale mediasoftware met zijn Photoshop-applicatie. Het concurreert met bedrijven als Salesforce, Oracle, SAP en IBM en is gedurende zijn tientallen jaren van bestaan zeer succesvol geweest. Het aandeel wordt goed vertegenwoordigd door institutionele kopers en bevindt zich al bijna tien jaar in een sterke opwaartse trend. Iedereen die wil profiteren van de softwarewereld kan Adobe eenvoudigweg niet negeren als een belangrijke handelsmogelijkheid, vooral bij dalen en dalen in de aandelenkoers.
- Is Adobe het beste aandeel om in de software-industrie te verhandelen?
Er zijn veel mogelijkheden om te handelen in de software-industrie, en Adobe-aandelen behoren al jaren tot de topkeuzes. Terwijl andere, kleinere bedrijven misschien meer volatiliteit in hun aandelenkoers zien, heeft de stabiele groei van Adobe ervoor gezorgd dat de handel in deze, zo niet gemakkelijke, taak, in ieder geval een die voorspelbaarder lijkt. Handelaars die het geduld hebben om naar de aandelengrafieken te kijken en zich op terugval te richten, zijn goed beloond bij het verhandelen van Adobe-aandelen, hetzij rechtstreeks, hetzij via het gebruik van CFD’s.
- Wat is de beste strategie voor het verhandelen van Adobe-aandelen?
Adobe-aandelen reageren vrij goed op technische signalen en indicatoren, en handelaren zouden een aantal van hun favoriete technische analysetools moeten kunnen gebruiken om een goede strategie te vinden voor het verhandelen van Adobe-aandelen. Een eenvoudig te gebruiken strategie is om de voortschrijdende gemiddelden over 20 en 50 perioden in te ruilen als steun en weerstand. Daghandelaren kunnen hiervoor de uurgrafieken gebruiken, terwijl swingtraders misschien liever de daggrafiek gebruiken voor langetermijninvoer. Tijdens opwaartse trends kunnen deze niveaus worden gebruikt als ondersteuning tijdens dips, en tijdens neerwaartse trends kunnen ze weerstand bieden tijdens korte termijn rally’s.
Open een account en begin vandaag nog met het verhandelen van Adobe-aandelen-CFD’s!