Starbucks
Instrument:STARBUCKS |
Starbucks is een van de grootste koffiehuisketens ter wereld. Het bedrijf verkoopt, verkoopt en levert zijn eigen speciale koffiemerk, evenals andere dranken en soorten voedsel. Starbucks werd in 1971 opgericht door Jerry Baldwin, Zev Siegl en Gordon Bowker en heeft zijn hoofdkantoor in Seattle, Washington, VS. Het bedrijf wordt gecrediteerd voor zijn bijdrage aan de tweede golf van koffiecultuur.
Starbucks is een multinationaal bedrijf met vestigingen in meer dan 70 landen, met meer dan 30.000 winkels versierd met de iconische groene zeemeermin. Als gevestigde caféketen bestonden de oorspronkelijke bedrijfsactiviteiten van Starbucks uit de detailhandel in gebrande koffiebonen en aanverwante koffieapparatuur. Kwaliteit was altijd de onderscheidende factor van het bedrijf en zorgde voor een ongelooflijke loyaliteit van zijn klanten. Het idee om de café-weg in te slaan kwam van een van de medewerkers van het bedrijf, Howard Schultz, die tijdens een reis naar Italië betoverd werd door de cultuur en romantiek van koffiebars.
Schultz was ervan overtuigd dat de toekomst van Starbucks uit cafés bestond, maar zijn werkgevers deelden die visie niet. Schultz ging vervolgens over tot het opzetten van zijn eigen café dat uitsluitend Starbucks-koffie verkocht, Il Giornale. Het was meteen een hit. De groothandel van Starbucks kreeg moeilijke tijden te verduren, omdat gearomatiseerde koffie van de concurrenten steeds populairder werd onder de klanten.
De oprichters van het bedrijf verkochten het bedrijf vervolgens aan Schultz, die zijn bedrijven combineerde onder het merk Starbucks. Hij streefde het caféconcept agressief na, en de rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis. Het bedrijf ging op 26 juni 1992 naar de beurs en noteerde op de NASDAQ Global Select Market, waar het handelde onder het tickersymbool SBUX. Het aandeel valt in de sector Consumer Cyclicals, onder de sector Restaurants.
SBUX Aandelengeschiedenis
De SBUX IPO-prijs bedroeg $17, maar gecorrigeerd voor splitsingen en dividendinkomsten is dit een schamele $0,18. Het bedrijf heeft in zijn geschiedenis zes aandelensplitsingen van 2 voor 1 uitgevoerd, waarvan de laatste op 9 april 2015 plaatsvond. De SBUX-prijsgrafiek toont een bedrijf dat grotendeels een positief traject heeft gehandhaafd. Door de enorme expansie rond de eeuwwisseling stegen de aandelen van ongeveer $ 5 begin 2002 naar circa $ 20 eind 2006. Rond 2007 waren er zorgen dat het bedrijf kwaliteit opofferde voor winst, en in combinatie met de gevolgen van de economische ineenstorting van 2008.
SBUX zakte in het eerste kwartaal van 2009 naar een dieptepunt onder de $ 5. Na de herstructurering van het bedrijf om zich te concentreren op consistente kwaliteit en een herstellende wereldeconomie, startte SBUX een bullish trend op de lange termijn, waardoor de aandelen hun hoogste punt ooit van net onder de $5 noteerden. $100 in juli 2019.
Het jaar 2020 was een rampzalig jaar voor de aandelen omdat winkels sloten vanwege de pandemie van het coronavirus, maar een aanvankelijke dip naar dieptepunten van circa $55 begon om te slaan toen economieën over de hele wereld weer open gingen. Starbucks is in 2010 begonnen met het uitkeren van dividenden en heeft de uitbetalingen voortdurend verhoogd of gehandhaafd, zelfs tijdens crises.
Hoe Starbucks Aandelen te verhandelen
Hier zijn enkele factoren waarmee u rekening moet houden bij het handelen in Starbucks-aandelen:
- Wetgevings- en belastingkwesties
Starbucks is actief in een sector die onderhevig is aan veelvuldig toezicht door de toezichthouders. De voedingsindustrie is een van de sectoren met de meeste wetgeving, waarbij regeringen over de hele wereld ervoor willen zorgen dat spelers streven naar gezonde producten voor consumenten. Dit kan betekenen dat Starbucks voortdurend gedwongen wordt zijn menu bij te werken, wat ertoe kan leiden dat populaire producten worden verwijderd. Als multinational en grote werkgever over de hele wereld is Starbucks ook kwetsbaar voor uiteenlopende belastingniveaus in meerdere rechtsgebieden, wat een aanzienlijke impact kan hebben op het bedrijfsresultaat. - Uitrol van nieuwe producten
Consumenten veranderen doorgaans de trends in hun voedselconsumptie, en Starbucks moet voortdurend aan hun behoeften voldoen. Het bedrijf biedt routinematig vakantiesmaken en op maat gemaakte lokale keukens aan, maar er is een kans om te profiteren van de nieuwste voedseltechnologieën om zijn vrij dunne productlijn te versterken. Door de jaren heen is het succes van Starbucks gevoed door succesvolle producten, en dit blijft een voorzichtige groeistrategie voor de toekomst. Als nieuwe producten echter geen grip krijgen, kunnen beleggers de SBUX-aandelen bestraffen. - Concurrentie
Starbucks geniet een hoge merkherkenning en klantenloyaliteit, maar wordt ook geconfronteerd met hevige concurrentie van vele kanten. Talloze lokale koffiehuizen bieden goedkopere producten aan in vergelijking met Starbucks. Bovendien vormen multinationals, zoals McDonalds en Dunkin Donuts, ook een aanzienlijke bedreiging voor het marktaandeel van Starbuck, zowel lokaal als internationaal. De producten van Starbucks zijn duurder geprijsd, en dit kan concurrenten ertoe aanzetten om ze agressief aan te pakken in opkomende markten of zelfs tijdens perioden van economische neergang. - Periodieke inkomstenrapporten
De fiscale jaarkalender voor Starbucks loopt van oktober tot september. Het bedrijf publiceert kwartaal-, halfjaar- en jaarverslagen om beleggers op de hoogte te houden van de gezondheid van hun bedrijf. De belangrijkste cijfers waar u op moet letten zijn onder meer de vooruitgang in de VS en China (hun belangrijkste markten), de totale omzet, nieuwe winkels die zijn geopend, winkels die zijn gesloten en de hoeveelheid contant geld op voorraad. Positieve rapporten zullen doorgaans de vraag naar het SBUX-aandeel stimuleren, maar negatieve rapporten kunnen tot lagere aandelenkoersen leiden.
Waarom handelen in Starbucks Aandelen op AvaTrade MT5
- Bekroonde en gerenommeerde makelaar met internationale regelgeving in meerdere jurisdicties
- Krijg toegang tot handel met hefboomwerking en concurrerende spreads
- Mogelijkheid om de aandelen Starbucks short te verkopen
- Neem deel aan sociale handel met AvaSocial
- Een selectie van krachtige handelsplatforms, waaronder WebTrader, MT4 & MT5
- Geautomatiseerde handelssoftware zoals ZuluTrade en DupliTrade
- Krijg toegang tot AvaProtect™, de risicobeheeroplossing van AvaTrade
- Gebruik Trading Central voor geavanceerde marktanalyse
Begin uw dag met SBUX-handel bij AvaTrade.
Handel nu!
Starbucks Aandelen FAQ
- Waarom zou ik aandelen in Starbucks verhandelen?
Met zijn wereldwijde activiteiten en meer dan 32.000 winkels is Starbucks misschien wel de bekendste koffieketen ter wereld. Er zijn maar weinig plaatsen in de wereld waar je geen Starbucks zult vinden, en deze merkherkenning heeft het bedrijf een sterke prijsstelling gegeven. Een snelle blik op de aandelengrafiek zal ook onthullen dat de aandelen van Starbucks gedurende een groot deel van de tijd dat het aandeel openbaar werd verhandeld, een hogere trend vertoonden, waardoor het een goede keuze is voor trendvolgende handelsstrategieën. Voor handelaren die graag inzicht willen krijgen in de bedrijfsactiviteiten van een bedrijf is Starbucks een goede keuze, omdat de koffieverkoop in de detailhandel gemakkelijk te begrijpen is.
- Is Starbucks het beste foodservice-aandeel om in te handelen?
Er zijn veel mondiale merken binnen de foodservice-industrie, en onder hen is Starbucks altijd een uitblinker geweest. Het is soms het sterkste aandeel in de groep, terwijl het soms een achterblijver is. In deze gevallen kunnen korte verkopen ook gedurende een bepaalde periode goed werken. Starbucks is misschien niet altijd het beste aandeel in de groep om in te handelen, omdat de marktomstandigheden altijd veranderen, maar het is voor een handelaar altijd een goed idee om dit aandeel in de gaten te houden, omdat het de neiging heeft om gedurende lange perioden een trend te vertonen. .
- Wat is de beste strategie voor het verhandelen van Starbucks-aandelen?
Vanwege het trendgedrag van het aandeel kan een trendvolgende strategie of een momentumstrategie goed werken bij het handelen in Starbucks-aandelen. Er zijn ook momenten geweest waarop aandelen gedurende een bepaalde periode binnen een bepaalde bandbreedte vast bleven zitten, en het gebruik van steun- en weerstandsniveaus voor instappunten in deze tijden is een superieure strategie. Omdat Starbucks iemand is die afhankelijk is van consumentengedrag, is dit een aandeel waarbij het kijken naar fundamentele factoren ook enorm kan helpen bij het bepalen van handelsposities. Starbucks-handelaren moeten wendbaar zijn en bereid zijn hun handelsstrategie op elk moment te wijzigen.